Thursday 23 June 2016

Chapter 4: Communicable and Non-Communicable Diseases

Hello semua! Chapter 4 ini membincangkan tentang penyakit. Penyakit terbahagi kepada dua iaitu penyakit berjangkit dan penyakit tidak berjangkit. Antara 5 penyakit tertinggi yang terkenal di Malaysia ialah demam denggi, batuk kering, keracunan makanan, penyakit mulut, tangan , kaki, dan HIV atau AIDS. Manakala, 5 penyakit tidak berjangkit yang tertinggi terkenal di Malaysia ialah sakit jantung, sakit mental, strok, kemalangan jalan raya serta kanser.

DEFINISI PENYAKIT BERJANGKIT:

Suatu penyakit berjangkit (seperti dari seorang ke seorang) berhubungan dengan seseorang individu yang terlibat sama ada secara langsung atau tidak langsung (seperti vector)

DEFINISI PENYAKIT TIDAK BERJANGKIT
:
Penyakit tidak berjangkit, atau NCD, adalah suatu keadaan perubatan atau penyakit yang bermaksud tidak berjangkit dikalangan manusia. NCD boleh menjadi penyakit kronik dalam jangka masa panjang dan perkembangan yang perlahan.

Penyakit ini terdiri daripada tingkat iaitu endemik, epidemik dan juga pandemik.

-          Endemik: kehadiran penyakit yang berterusan atau disebabkan oleh agen penyakit dalam kawasan geografi contohnya seperti penyakit yang disebabkan oleh denggi.

-          Epidemik: berlakunya kes dengan kekerapan yang jelas yang elebihi apa yang diharapkan di kawasan yang diberikan, menuntut langkah- langkah kawalan kecemasan (leptospirosis)

-          Pandemic: wabak yang tersebar luas, biasanya melibatkan beberapa negara yang melibatkan orang ramai dan kadang-kadang seluruh dunia contohnya seperti H1N1


          Antara jenis penyakit berjangkit yang berada di Malaysia ialah:

-          H1N1
-          H5N1
-          Denggi
-          HIV/ AIDS
-          Demam campak
-          Penyakit kelamin
-          Batuk kering
-          Leptospirosis

Terdapat dua cara penghantaran penyakit tersebut iaitu:

-           penghantaran secara terus
-           penghantaran secara tidak langsung.
   

Penghantaran secara terus ialah pemindahan agen berjangkit daripada host yang dijangkiti untuk host baru. Mod penghantaran secara langsung boleh berlaku dalam dua cara utama:

- Seorang kepada seorang:  Melalui menyentuh, menggigit, mencium,hubungan seks atau unjuran langsung pernafasantitisan ke dalam hidung atau mulut orang lain semasabatuk, bersin atau bercakap.

- Penghantaran transplacental: Penghantaran yang berkaitan dengan ejen berjangkit daripada seorang wanita hamil kepada janin itu melalui plasenta. Contohnya HIV



Penghantaran secara tidak langsung pula ialah organisma berjangkit yang melibatkan pembawa dan vektor yang membawa agen penyakit daripada sumber kepada host

- Pembawa: penghantaran oraganisma berjangkit secara tidak bersenyawa atau tidak hidup.

- Vektor: bernyawa atau pembawa yang menghantar jangkitan hidup.


(All these notes based on my lecturer's note, Sir Mohd Jamalil Azam bin Mustafa)

No comments:

Post a Comment