Wednesday 22 June 2016

Chapter 2: Environmental Health Profession in Malaysia

Hello peeps! so today im gonna share what i have learnt about the history of environmental health profession and their roles :)
(source image: google)

Pekerjaan kesihatan persekitaran adalah sangat sinonim dengan disiplin kesihatan awam di Malaysia. Ia telah dimulakan pada tahun 1870 apabila Sanitary Board dan Perbadanan Perbandaran telah ditubuhkan oleh pemerintah British. Pada masa itu, penguatkuaasaan adalah keutamaan tanpa mengabaikan aspek lain bangunan itu , sisa pepejal pelupusan, sistem pembetungan, kebersihan makanan, kawalan berjangkit dan bekalan air.

Pada tahun 1921 sehingga 1958, pekerjaan  Kesihatan Persekitaran dilatih di King Edward College of Medicine, Singapore. Walaubagaimanapun, tempat itu telah berpindah pada tahun 1958 dan dijalankan di Health Inspectors Training Institute di Jalan Muda, Kuala Lumpur. Pada masa itu, para graduan akan dianugerahkan Diploma Royal Society of Health untuk Promotion of Health for Health Inspector (RSH) (London).

Latihan ini kemudian beralih kepada Public Health Institute, Jalan Bangsar, Kuala Lumpur pada tahun 1967. Pada masa kini, latihan Inspektor Kesihatan telah dijalankan secara rasmi di Allied Health Science College yang dikenali sebagai Kolej Sains Kesihatan Bersekutu (dibawah KKM) dan universiti awam dan swasta yang lain dalam Malaysia. Kementerian Kesihatan mengesyorkan pemegang diploma dikenali sebagai Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran.


Peranan pekerjaan kesihatan persekitaran ialah dengan menjalankan pencegahan secara pendekatan atau merancang strategi untuk menyediakan persekitaran yang baik dan manusia yang sihat. Mereka juga melindungi dan memperbaiki kesihatan dan kualiti kehidupan terhadap individu atau di dalam satu komuniti.

Pernanan tertentu pekerjaan ini untuk menjalankan aktiviti yang berkaitan dengan kebersihan makanan dan keselamatan, menjalankan aktiviti pencegahan dan mengawal penyakit berjangkit dan penyakit kronik terhadap orang ramai dan juga mengawal penyakit bawaan vektor.

Antara unit yang terlibat dan peranan mereka:

1. Legal and Inspectorate: menyiasat, menguatkuasakan dan mendakwa apa apa pelanggaran di bawah undang-undang kesihatan awam

2. Infectious Disease Control: menjalankan siasatan, pencegahan dan kawalan kaedah

3. Vector Borne Disease Control: untuk mencegah penyakit yang disebabkan oleh mikrob berjangkit yang tersebar kepada orang ramai

4. Food Safety and Quality: uuntuk mengendalkian, penyediaan, dan penyimpanan makanan untuk mencegah penyakit bawaan daripada makanan

5. Drinking Water Quality Control: menjalankan pemantauan, menganalisis data, dan mengkaji kebersihan bekalan air

6. Water Supply and Environmental Sanitation; memastikan bahawa bekalan air untuk tujuan domestik adalah bersih untuk digunakan oleh manusia dan alam sekitar

7. Occupational and Environmental Health: melindungi pekerja-pekerja dan orang awam daripada apa-apa risiko yang berkaitan dengan pekerjaan di tempat kerja.

8. International Health: untuk memantau sempadan atau pintu masuk di negara ini sama ada di darat, udara atau laut


Lastly, pada 26 September setiap tahun merupakan Hari Kesihatan Persekitaran sedunia



(source image: google)

(All these notes based on my lecturer's note, Sir Mohd Jamalil Azam bin Mustafa)

No comments:

Post a Comment